CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, June 18, 2009

perjalanan hidup seorang aku

aku
dilahirkan oktober 78
di hospital kerajaan
alor setar
kat situlah
mak aku... cikgu robiah orang kedah
aku pulak... anak sulong imam zaidi
di negeri kelahiran mak akulah aku dilahirkan

aku
dijaga makcikku ketika dikampung
aku panggil bik ton
dulunya
aku tak tau apa yg dimaksudkan bik ton
bila dah tahu dunia sikit... ooo susur galur jawa rupanya aku
mak aku
melayu ada sikit, siam ada sikit, padang ada sikit
ayah aku
dua dua belah melayu jawa
aku?

aku
sepanjang ingatkan aku
rasanya hidop aku bermula setahun sebelum tadika
kot?

aku
rasanya macam baru semalam aku tolong arwah tok ayah aku bersih laman
cakaq2 sampah
kena sudu ngan itik
tengok ah pek tanggung pasu jamban

aku
rasanya macam baru semalam aku kena marah dengan arwah maktok aku
tengok arwah giling rempah
tengok arwah masak gulai ikan
tengok arwah bidankan mak aku

aku
rasanya macam baru semalam aku beli coca cola kat arwah tok aku
"aahh.. pueh haih"
tu la yg arwah selalu cakap lepaih minum
heran... kederat orang tua2
pepagi lagi dah minum air tu
boleh kheja sampai ke senja

aku
rasanya macam baru semalam aku kena marah ngan tokwan aku
sebab main ubat nyamok
patah2 kekecik
campoq santan kelapa
pehtu nak suh sepupu aku minum
gila!

aku
rasanya macam baru semalam aku tunggang mid nite runner bapak aku beli
sebab aku teringin sangat bmx
sebab aku tetiba boleh dapat nombor 2 time darjah 4

aku
rasanya macam baru semalam dr zainal sunat aku hahahaha
macamana kawan semengaji aku tengok menda dalam kain gantung
pompuan pulak tu... isk... malulah

aku
rasanya macam baru semalam aku kena sebat ngan ayah aku
sebab cover line adik2 aku

aku
rasanya macam baru semalam aku menangeh sebab aku marah mak aku
sebab salah aku sendiri
isk... jahat kan aku

aku
rasanya macam baru semalam kenal apa itu sekolah
pi sekolah jalan kaki
pi sekolah ayah hantaq
pi sekolah mak hantaq
pi sekolah driver hantaq
kenai kengkawan
kenai marka
kena gerudi gigi ngan misi
gosok gigi ramai2 kat tepi longkang
tup tup dah masuk remaja

aku
rasanya macam baru semalam aku belajaq mengaji
ostad syukoq ajaq
kena tibai rotan berduri... sampai tercirit la dalam kain
tengok munirah lempang abg ajis
kenai cucu ostad nama najeebah adik munirah
hahahahaha
tau tau dah abih

aku
rasanya macam baru semalam aku jadi remaja
kenai2 dengan marka2
kenai2 dengan erti suka
kenai2 dengan erti cinta
eeeewah... rasa macam dunia ana yg punya
tau tau dah abih

aku
rasanya macam baru semalam melangkah ke alam universiti
wakil itu ini
beli moto kriss ngan duit sendiri
kelam kabot amik subjek itu ini
kenai lagi ngan marka.. konon soulmate
tau tau dah grad

aku
rasanya macam baru semalam aku mula bisnes ngan adik aku
bagaimana rasanya susah payah cari rezeki
susah payah bina empayar
susah payah bina nama
akhirnya sampai tahap jutawan senyap
macamana rasanya kena tikam belakang
bagaimana rasanya kena tipu
tau tau dah habis...

aku
rasanya macam baru semalam tau erti cinta
rasanya macam baru semalam aku berazam nak bina hidup aku dengan orang yg aku sayang
rasanya macam baru semalam aku rasa duit tak janjikan apa2 makna
last2... macam tu jugak aku...
aku masih tinggal aku
susah rupanya nak cari yg ikhlas denganku
atau adakah diriku yg tak pernah ikhlas?

assobaru minal iman...
innama a'malu binniat
insya Allah

wassalam

3 said something:

fadira said...

Alhamdulillah..awak dh faham diri sendiri..
:)

a b a n g b u y o n g said...

huh... ni bukan faham... ni mengenang... haha

atie said...

kenangan....d sudut hatiku...misteri...berbagai wrna... (eh, nyayi lak) memori daun pisang ka????